Op Gran Canaria ontdekten we het probleem met de onderste verstaging. Gelukkig vonden we snel contact met Danilo van Nordest op Tenerife en op zaterdag zeilden we naar Santa Cruz de Tenerife. Eerste kennismaking van Fred met de accelleratiezones tussen deze eilanden. Van 5 knopen onder GC naar 25 knopen in de zone in minder dan een kwartiertje…. een mooi maar wat hobbelig tochtje van een uur of 10.
Danilo is druk dus kan pas komen op dinsdag om 5 uur. Klokslag 5 is hij er, met zijn maatje Sergio, wiens tengere bouw al snel doet vermoeden dat hij degene is die de mast in gaat. Danilo heeft ook nog een speciaal motortje bij zich dat op de lier kan worden gezet en Sergio vliegt de mast in. Op alle punten inspecteert hij de verstaging. Als hij weer beneden is horen we de uitkomst: alles is in orde behalve die ene onderstag (de “D1” zeggen de pro’s) aan stuurboord. Die en zijn broertje aan bakboord moeten vervangen worden. Met wat geworstel krijgt Sergio de zaling los en trekt de stag eruit. Hier gaan ze morgen op het bedrijf twee nieuwe van maken,
De volgende dag, weer stipt om 5 uur zijn ze terug. Twee uurtjes later is de klus geklaard – twee glanzend nieuwe D1’s aan de mast. Hier kunnen we mee zeilen en de planning is dan ook om vrijdag te vertrekken naar de Azoren!





Alle mankementjes opgelost, voldoende proviand aan boord, capabele bemanning en hopelijk een goede wind……een fijne overtocht naar de Azoren gewenst!!
Dank je wel!
Ben benieuwd naar het volgende blog. Ik zie dat de Azoren bereikt zijn 🙂