De oversteek naar Ramsgate was een relatief korte trip naar de overkant van de Noordzee. Op zijn smalst (van IJmuiden naar Lowestoft) maar 100 mijl en voor ons ruim 150. De tocht van Eastbourne naar Falmouth, hoewel wat langer, toch een passage langs de kust. Onze volgende oversteek is in die zin de eerste “echte”.
Vanuit Falmouth varen we het Engelse Kanaal in en steken we over tussen de drukke scheepvaart door. We houden behoorlijk ruimte bij Brest in verband met het verkeersscheidingsstelsel daar en vervolgens steken we de Golf van Biskaje over naar La Coruna op de meest noordwestelijke punt van Spanje. In totaal zo’n 430 mijl – een dag of 3 varen. Hoe schat je het weer in gedurende die overtocht?
Voor wie het interessant vindt om te lezen volgt een nerdy stukje met woorden zoals programma, tabel, weermodel en hoge-drukgebied…

Het is al heel lang mogelijk – zelfs op zee met een radio – om weerkaarten zoals de “Bracknell”-kaart hiernaast te downloaden. Deze is van vanochtend 6 uur. Er is goed te zien hoe een hoge-drukgebied ten NW van Ierland ligt (al een aantal dagen en ook de komende dagen)., Dit zorgt voor de N – NO – O winden die we hadden en ook de komende dagen kunnen verwachten.
Tegenwoordig is er heel geavanceerde software beschikbaar (op alle devices die we aan boord gestouwd hebben) die je veel eenvoudiger helpen om in te schatten wat de ontwikkelingen zijn.
Wij maken gebruik van PredictWind waarmee het mogelijk is, naast het opvragen van verwachtingen, om zowel vertrekplanningen als weerroutes door te rekenen.
De eerste stap is om een vertrekplanning te maken. In het programma kies ik een vertrek- en aankomst locatie en een eerste startmoment, voor ons morgenmiddag om 3 uur.
Het programma rekent op basis van een tweetal weermodellen de ontwikkeling door op 4 opeenvolgende dagen vanaf het startmodel. De routes zijn grafisch “af te spelen” zoals in het plaatje links of worden samengevat in een tabel.

Op basis hiervan denken we dat dinsdag vertrekken het beste moment is.
Vervolgens gebruik ik de weer-routeplanner om de tocht voor vertrek op dinsdag in detail door te rekenen, waarbij maar liefst 6 verschillende modellen gebruikt worden.
Ook dat is weer grafisch te tonen, maar in de verschillende tabellen zijn de details duidelijker te zien. Bijvoorbeeld hiernaast de samenvatting, waarbij de ingeschatte aankomsttijd, gemiddelde snelheid en maximale wind onder andere getoond worden.
Welk model? De modellen zijn het natuurlijk vergelijkbaar maar zijn het lang niet altijd eens. Er is niet één model dat goed is (dan zouden de andere niet gebruikt worden). Het is wel interessant om te kijken hoe de tabellen onderling verschillen. Hoe meer de modellen het met elkaar eens zijn, hoe betrouwbaarder die voorspelling voor dat moment is.
Naast de samenvatting bekijken we de grafieken voor windsnelheden, golfhoogtes, regenverwachting, etc.
De modellen worden elke 12 uur ververst. Morgenochtend bekijken we dit dus nog een keer, en dinsdag voor vertrek ook. Zelfs midden op zee, met de satelliettelefoon, kunnen de nieuwe gegevens opgehaald worden zodat je kan zien of de verwachtingen anders worden zodat je je daar op kunt voorbereiden.
Tot zover de theorie. In de praktijk is het altijd anders. Op zee is het altijd een beaufort meer, of het voelt tenminste zo. Het scherm geeft geen inzicht in het effect van een kilometers diepe Atlantische oceaan die aankomt bij de relatief ondiepe Golf van Biskaje, wat een stevige zeegang kan veroorzaken. Tankers en vrachtboten die wel koers houden maar heel hard varen en vissers die alle kanten op kunnen gaan, vermoeidheid of zeeziekte, ga zo maar door…. Over die praktijk gaan we vertellen vanaf de overkant!
Leuke info, Ronald. Als jullie dit volhouden tot je aan de overkant bent, zijn al jullie volgers geschoolde zeezeilers, althans aan de wal. Misschien kun je af en toe nog iets toevoegen voor motorjachten?
Spannend hoor! We leven helemaal mee. Er wordt best wat wind voorspeld voor de komende dagen, maar zo te zien uit een goede richting.
En we duimen dat jullie géén orca’s gaan zien! 😜
We wensen jullie heel veel succes op deze eerste echte oversteek! 👍👍👍
Daan & Ida
Dank je wel, leuk dat jullie ons zo volgen! Groeten van F&R
Erg mooi om te lezen/volgen en “erbij te zijn” (veelal vanaf een luie stoel met gezonde jaloezie).
Ik las dat er behoorlijk veel boeken meegenomen zijn, maar ik kan mij voorstellen dat jullie verslagen/ervaringen uiteindelijk ook in het schrijven een eigen boek kunnen resulteren (jullie schrijfstijl leest voor mij erg aangenaam). Ik wens jullie ook deze komende weken/maanden naast een goede behouden reis ook een enorm aantal mooie waardevolle herinneringen toe en blijf jullie uiteraard graag volgen.
Dank je wel Raymond. Wie weet…. Leuk dat je ins vokgt
Indrukwekkend om jullie ervaringen te lezen. Eerste grote oversteek, weerverwachting zit mee lezen we. Leuk om jullie reis zo een beetje mee te kunnen maken. Veel plezier, behouden vaart!
Hi Freddie en Ronald, hartstikke leuk om al jullie verslagen te lezen. Heel veel succes bij de overtocht – al vermoed ik dat jullie deze wens pas lezen aan de overkant. Liefs van Hans en Daan
Hey Team F&R, voorafgaand aan jullie trip vroeg ik mij al af “waar moet je allemaal aan denken en wat komt er allemaal bij kijken om uberhaubt te weten of je aan gaat komen”. Deze insights die jullie beschrijven laten blijken dat een goede wiskundige / natuurkundige kennis niet onbelangrijk zijn, maar vooral ook kansberekening. En dan uiteraard vertrouwen op dat wat je leest en aan inzichten ophaalt, want ik kan me indenken dat een zekere vorm van zelfverzekerdheid ook niet onbelangrijk is. Kortom ik vind het boeiende materie en blijf vooral delen. Hoe meer hoe beter:)
Jee F&R, wat gaan jullie goed! Dit is echt een grote oversteek! Indrukwekkende modellen die ik tussen mijn oogharen lees. Maar heel interessant ook. Ben benieuwd of je ook kunt ontspannen tijdens zo’n oversteek, spannend met al die tankers, vissersboten etc. Begint het al een beetje te wennen…? We blijven jullie volgen! Behouden vaart!
Hoi Ronald,
Mooie trip! En, leuk om het zo te kunnen volgen.
Met vriendelijke groet,
Wiebe
Hoi Wiebe. Leuk je hier te zien!